Monday, March 22, 2010

Aika tavallinen päivä

Kävin tänään katusoittamassa ekaa kertaa moneen kuukauteen. Tauko on tehny tosi hyvää, oli ahnas ja innostunut olo.

Mietin, että näytänköhän ihmisten mielestä hameeni ja rastamullettini kanssa niin vitun epäilyttävältä ettei kukaan haluu antaa mulle rahaa. Sekopäältä nistiltä tai jotain. Mutta ihan samalla tahdilla kolikoita kilahteli ku yleensäkin.

Joku nainen potkas mun kattilaa joka kaatu niin että mun rahat levis pitkin lääniä. Se pahoitteli kovasti ja heitti mulle siinä samassa femman setelin. Kiitti, ja ei haittaa, vaikka onhan toi aina tapahtuessaan vähän hämmentävää.

Tajusin tänään jotain siitä, miksi kaikista vaikeimmalta yleisöltä tuntuu teini-ikäset, ehkä 12-15-vuotiaat. Ku luulen että just toi ikä on ollu mun elämäni epävarminta aikaa. Sen ikäset usein naureskelee ku soitan, toki yleensä omaa epävarmuuttaan, erityisesti jos liekitän ihan kybällä. Voin kuvitella että se saa niiden pasmat sekasin. Että miten joku voi uskaltaa tolleen. Joskus kyse on varmaan myös vaan siitä että mä oon jonkun mielestä silkasti paska. Mut joo, se herättää salee jotai käsittelemätöntä ahdistusta siltä ajalta ku olin pentu ja toivoin ihan sairaasti että mut hyväksyttäis. Mut miten sitä ois voinu tapahtua ku emmäkää hyväksyny, en mua enkä muitakaan.

Kolme teinityttöä tuli kuuntelemaan ku soitan, soitin Tehosekoittimen Maailma on sun -biisiä, sitä kohtaa jossa sanotaan että sä olet kaunis. Kaks niistä tytöistä tuli tosi lähelle kuuntelemaan, se on aina jotenki hieman häiritsevää - toivon että ihmiset osais pitää sen parin metrin raon ainakin. No, huomasin sit siinä taustalla että yks niistä kolmesta tytöstä kahen muun selän takana otti mun kattilasta sen femman setelin. Lopetin soittamisen ja katoin sitä silmiin, otin sitä takista kiinni ja se ojens vaivautuneena hihitellen sen rahan takas mulle. Sit sanoin että lähtekääpä vittuun siitä.

Jäin miettimään omaa reaktiotani. Tavallaan fiilistelenkin sitä että ihmisillä on pokkaa tehä tollasta, vaikken sinänsä arvostakaan yksityishenkilöiltä pöllimistä. Ei mua sinänsä kummemmin hermostuttanut tai vituttanut, enemmän tuli vaan vähän surullinen olo. Ne tytöt käveli vielä uudestaan ohi siitä, ja sanoin että tollasta vois ehkä odottaa joltain epätoivosilta narkkareilta muttei ny sentään teini-ikäsiltä. Vaikka emmä tiiä onkse niinkään. Narkkarit ja ongelmaiset ylipäätään tuntuu yleensä olevan aika anteliaita, ne haluu jakaa omasta vähästään koska tietää millasta on olla kun ei oo yltäkylläisyyttä. Ja luulen kans et kuoseissa olevat ihmiset jää keskimäärästä herkemmin kuuntelemaan. Niil ei oo kiire mihinkään, paitsi jos reflat on päällä.

Mietin että pitiköhän ne kimulit mua ihan vitun urpona vai mitä. Miten ne oletti etten kelais? Luottikohan ne viehätysvoimaansa niin paljon, että ajatteli että tulemalla siihen mun eteen töllistelemään, mä olisin niin lumoissani etten kiinnittäis huomiota ympäristööni? Sekin ois tavallaan tosi kivaa - mä tykkään siitä että ihmiset luottaa ihteensä.

Sit tosiaa ku sanoin niille jotain ku ne meni tokaa kertaa ohi, ni sit joku niistä vastas et mitä ite pummit siinä. Sit mä huutelin perään jotain että kyllä tää ihan työtä on. Se oli jotenki aika väsynyttä multa. Ylipäätään sen jälkeen ajattelin, että mitä vittua mä vaivaudun ees vastaamaan joillekin huutajille. Kai se on sitä etten mä haluu että jollekin jää musta tyhmä kuva. Vaikka sehän ois just vapauttavaa. Monelle jää tyhmä kuva varmaan joka tapauksessa. Pitäis jättää ihan omaan arvoonsa joku satunnainen avarointi, kyllähän se kertoo ihmisestä jotain jos se vaikka vittuilee vasta sitten kun on jo melkein kävelly ohi. Että ei oo sit pokkaa jäädä siihen paikalle ja kohdata sitä miten vittuilun kohde reagoi. Omaa ahdistustaanhan ne siinä purkaa. Mutta on mussakin vielä paljon tehtävää.

Pitkän soittotauon takia mun keskisormen kynnen reuna jotenkin repesi rämpätessä. Verta roisku kitaralle ihan hitosti. Musta se on jotenki tyylikästä, vaikka tavallaan hämääkin että mitä ihmiset oikein ajattelee. Sillä verisellä sormella mä otin myös sen pissiksen takista kiinni. Joku osa musta toivoo että musta tarttu verta sen valkoseen takkiin, ja että se meni hätiin siitä jos sattu huomaamaan.

En jaksanu soittaa tänään kovin kauaa, varmaan alle kaks tuntia. Tuntu hyvältä häipyä ja ottaa tilaa tunnustella sitä miltä tänään tuntu.

1 comment:

  1. Teini-ikäisillä ja enkä etenkin tytöillä tuntuu monesti olevan vielä aika paljon opeteltavaa sellaisen kanssaihmisten ymmärtämisen ja kunnioittamisen tahi hienotunteisuuden ja itsekontrollin kanssa. Usein melkoisia sammakoita, teräviä esineitä ym. pulpahtelee. Selvää tietty sekin, että sun esiintyminen on itse kukkasillekin varmasti tunteita herättävää ja sisuksia liikuttavaa, ja jokainen reagoi niin kuin taitaa. Keep on the good work!

    ReplyDelete